PODSUMOWANIE PRAKTYK W GRECJI w ramach programu ERASMUS +
15 października 2021
Nadszedł czas podsumowania i pożegnania z opiekunami praktyk zawodowych w Rethymno. Miesiąc temu nasi uczniowie z przejęciem spakowali walizki i wyruszyli z Erasmusem do słonecznej i gorącej Grecji, gdzie w ramach projektu „W kierunku zawodowego sukcesu” odbyli praktyki zawodowe w różnych miejscach pracy. Opiekunami uczniów na praktykach były, w pierwszej turze wychowawczyni pani Monika Grabusińska i pani Karolina Ścisłowicz-Pluta, nauczycielka języka angielskiego i historii. W drugiej turze, pani dyrektor Hanna Rzepka i pani Katarzyna Dworzyńska nauczycielka języka angielskiego. Wyjeżdżając niektórzy uczniowie byli przejęci pracą i zadaniami jakie na nich czekały. Praktyki były egzaminem zdobytych przez nich umiejętności oraz wiedzy z przedmiotów zawodowych, a także sprawdzeniem umiejętności posługiwania się językiem angielskim, w miejscu praktyk oraz w codziennym życiu, które to można zaliczyć na piątkę. Dowodem tego są bardzo dobre i celujące oceny uzyskane od pracodawców. Uczniowie, będąc na praktykach, zdali również bardzo dobrze „egzamin” z namiastki samodzielnego życia, radząc sobie z trudnościami dnia codziennego. A o to, co o wyjeździe na praktyki w ramach programu Erasmus, mówią o sobie sami uczniowie:
Uczestnictwo w programie unijnym Erasmus niewątpliwie wpłynęło pozytywnie na moje umiejętności zawodowe jako technik handlowiec, ale także rozwinęłam swoje kompetencje miękkie. Nade wszystko to rozwój moich umiejętności zawodowych miał wiodące znaczenie. Teorię z materii zawodu technika handlowca, której nauczyłam się w szkole mogłam wcielić w praktykę. Program Erasmus pozwolił mi na szersze spektrum postrzegania świata, mogłam zwiedzić Grecję, poznać kulturę, miejscową ludność i zasmakować potraw kuchni greckiej. Rozwinęłam się praktycznie pod każdym możliwym względem niejako kulturowo, językowo, towarzysko. Program ten otworzył
mi poniekąd okno na świat, na nowe perspektywy, nowy horyzont postrzegania ludzi i świata. Nauczyłam się odpowiedzialności i samodzielności. Reasumując, Erasmus to dobra lekcja życia, której nie doświadczy się w teorii, należy to spraktykować i dzięki temu programowi unijnemu mogłam tego doświadczyć.
Marlena Grabka, kl. 4 TH
Udział w projekcie Erasmus + to wspaniałe doświadczenie i wielka przygoda , nowe perspektywy
i horyzonty. To nie tylko praca , to także zabawa, nauka i realizacja pasji . Dzięki udziałowi w projekcie zdobyłam nowe doświadczenia, rozwinęłam się kulturowo, językowo, kreatywnie jak
i również obyczajowo. Nawiązałam nowe znajomości, polepszyłam swoje kompetencje językowe oraz poznałam kulturę Grecji. Miałam okazję spróbować Greckiej kuchni. Nauczyłam się pracować
w wielokulturowym środowisku oraz wzmocniłam swą pewność siebie. Doświadczenie zdobyte
na praktykach w Grecji to nie tylko certyfikat to przede wszystkim ważny punkt w moim życiu.
Martyna Żak, kl. 4 TH
Na owy wyjazd czekałem bardzo długo, był przekładany, a w pewnym momencie mógł zostać anulowany, w końcu doszedł do skutku. Erasmus wniósł do mojego życia wiele pozytywnych wrażeń
i doświadczeń, w pracy jak i w dniach wolnych. Szlifowałem język angielski, poznałem obyczaje, sposób życia i kulturę Greków. Zachwycam się ich podejściem do życia, we wszystkim znajdują wyjście, a wszelkie konflikty rozwiązują po przyjacielsku. W pracy mieliśmy bardzo życzliwych opiekunów, a także współpracowników dzięki którym nawet nie odczuwałem pracy jako istoty obowiązku lecz formy rekreacji. Dzięki Erasmus'owi bardzo zżyłem się z klasą, bardziej niż przez 3 lata nauki w szkole, co jest kolejnym faktem mówiącym że program udał się. Wyjazd bardzo mi się podobał i uznaje go za zrealizowany!
Tomasz Głusek, kl. 4 TL
Erasmus dał mi przede wszystkim cudowne wspomnienia, które nie powstałyby, gdyby nie ten projekt. To dzięki niemu przełamałem barierę językową i podszkoliłem język angielski. Gdyby nie ten wyjazd, nie miałbym możliwość odkrycia zapierających dech w piersiach uroków flory i fauny Grecji, oraz malowniczych miast i miasteczek. Dodatkowo Erasmus sprawił, że wróciłem dojrzalszy i bardziej odpowiedzialny. Projekt ten dzięki przyświecających mu założeniach, pozwolił mi bardziej otworzyć się na otaczających mnie ludzi. To dzięki temu przedsięwzięciu do Polski wrócę nie tylko z masą doświadczeń i cudownych wspomnień, ale też z wieloma nowo poznanymi osobami dzięki którym, ten wyjazd traktuje jako najlepszy w życiu.
Kacper Kowalczyk, kl. 4 TL
Erasmus jest niezapomnianym doświadczeniem, polecam zdecydowanie każdemu! Choć Creta
to wciąż Europa, widzę wielką różnicę w sposobie życia, edukacji czy jedzenia. Erasmus to też wspaniałe wycieczki, zwiedzanie i poznawanie - zarówno miast i zabytków jak i fauny i flory wyspy. Erazmus uczy samodzielności, umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, odpowiedzialności.Pozwala odbyć praktyki zawodowe, które przygotowują do przyszłej pracy. Kamil Dybski, kl. 3 TI
Bardzo się cieszę z wyjazdu na Erasmusa, który zaoferowała mi szkoła. Przez ten miesiąc nauczyłem się pracy za granicą, zżyłem się bardzo z klasą, poznałem wielu wspaniałych ludzi oraz piękne miasto jakim jest Rethymno. Miasto jest super, a widoki są przepiękne szczególnie w miejscu gdzie morze łączy się z górami… Wszędzie należy się porozumiewać językiem angielskim, dzięki czemu mój angielski znacznie się poprawił i przełamałem barierę językową. Ludzie w całej Grecji są bardzo mili, uprzejmi oraz bezkonfliktowi, dzięki czemu, jeśli nawet nie umiesz wykonać powierzonej pracy, oni nie mają z tym problemu i z chęcią pomagają Ci oraz uczą wszystkiego od podstaw. Jestem szczęśliwy że mogłem brać udział w takim projekcie i jeśli ktoś tylko będzie miał taką możliwość, to bez wahania niech podpisuje papiery i jedzie na przygodę swojego życia!
Miłosz Dobrowolski, kl. 4 TI
Wyjazd w ramach projektu Erasmus dał mi możliwość darmowego zwiedzenia Krety. Nauczyłem się układać towary na paletach. Nabyłem doświadczenia w pracy. Wracam do Polski z uśmiechem na twarzy.
Mateusz Onyszko, kl. 4 TL
Wyjazd w ramach projektu Erasmus dał mi wiele nowych możliwości. Razem z całą grupą zostaliśmy rzuceni na głęboką wodę, przez miesiąc znajdowaliśmy się 2000 kilometrów od domu. Musieliśmy poradzić sobie bez naszych rodziców oraz się usamodzielnić. Musiałam przełamać barierę językową aby się dogadać w języku angielskim. Mogłam również zwiedzić piękną wyspę, jaką jest Kreta. Jestem bardzo szczęśliwa, z powodu wyjazdu na praktyki.
Julia Pyrlik, kl. 4 TH
Udział w projekcie Erasmus dał mi naprawdę dużo nowych umiejętności. Najważniejszą z nich jest doskonalenie języka poprzez rozmowę z pracodawcą i klientami. Używanie języka obcego w codziennej komunikacji pozwala na bardzo szybką naukę. Podczas odbywania swoich praktyk zyskałem wiele nowych umiejętności zawodowych oraz nauczyłem radzić sobie w nowych sytuacjach. Mogłem się także zapoznać z tutejszą kulturą, spróbować lokalnej kuchni i zwiedzić nowe miejsca. To wszystko niezwykle pomogło mi w rozwoju moich kompetencji.
Bartek Trudnos, kl. 3 TI
Udział w projekcie Erasmus dał mi możliwość nawiązywania nowych znajomości z osobami innego kraju. Poznałam kulturę i mentalność tutejszych mieszkańców w większym stopniu aniżeli na zwykłym wyjeździe turystycznym. Konieczność używania języka obcego w codziennym życiu okazała się bardzo pomocna, ponieważ ułatwiło mi to komunikację z pracownikami, dodatkowo była praktyką by poszerzyć swoją znajomość języka. Dzięki codziennemu korzystaniu z języka obcego ułatwiło mi to przełamanie bariery językowej. Wycieczki w dni wolne od pracy pozwoliły poznać mi kulturę grecką jak i panujące tam zwyczaje oraz tradycje.
Zuzanna Maciąg, kl. 4 TH
Projekt Erasmus+ był dla mnie niezapomnianą przygodą. To nie tylko ciągła praca, ale również dobre przygotowanie do dorosłego życia. Dni spędzone w miejscu pracy, pozwoliły mi na doskonalenie umiejętności w zawodzie informatyka jak i dalszy progres w nauce języka angielskiego. Ponad to pobyt w Grecji umożliwił mi zapoznanie się z tamtejszą kulturą, obyczajami oraz poznawanie nowego języka. Nie można także pominąć wspaniałych widoków, które mogliśmy podziwiać podczas zwiedzania malowniczej wyspy jaką jest Kreta.
Kacper Kurp, kl. 4 TI
Projekt Erasmus+ jest dla mnie nie tylko okazją to szlifowania swoich umiejętności oraz poszerzania horyzontów. To przede wszystkim nauka życia oraz działania w grupie. Codzienne samodzielne pobudki, wędrówki do pracy i z powrotem nauczyły mnie samodyscypliny, a dzięki towarzystwu współlokatorów w pokojach zrozumiałem, jak ważne są dobre kontakty z innymi ludźmi. Oprócz tego, wyjazd ten to dla mnie połączenie przyjemnego z pożytecznym. Mogłem podziwiać uroki pięknej wyspy, jaką jest Kreta, jednocześnie chodząc do pracy oraz zdobywając doświadczenie w zawodzie. Absolutnie nie żałuję, że wziąłem udział w projekcie. Ponad to, nie darowałbym sobie, gdybym się na ten wyjazd nie zdecydował.
Jakub Lisowski, kl. 4 TI
Udział w projekcie Erasmus dał mi wiele nowych i ciekawych doświadczeń. Było to między innymi sprawdzenie swoich umiejętności językowych w sytuacjach zawodowych oraz w codziennych konwersacjach, co pozwoliło trochę swobodniej korzystać z języka angielskiego. Miałem również okazje zwiedzić piękne miasta na Krecie, zapoznać się z kulturą oraz spróbować miejscowych smaków. W trakcie samych praktyk w miejscu pracy mogłem poznać ludzi na co dzień mieszkających w Grecji. Nabrałem również doświadczenia związanego ze swoim zawodem, które zostało
mi przekazane przez pracowników magazynu jak i z własnych obserwacji oraz nauki.
Damian Mastalerz, kl. 4 TL
Dzięki udziałowi w projekcie miałam możliwość zwiedzić Grecję i zapoznać się z jej kulturą. Zorganizowane wycieczki, pomogły się nam wszystkim zintegrować i urozmaicić czas wolny. Uważam, że każdy z nas podczas wyjazdu, musiał wykazać się samodzielnością w wielu codziennych czynnościach. Praktyki, które odbywaliśmy były dobrą okazją do poprawienia swojej komunikacji w języku angielskim i dały nam możliwości poznawania nowych ludzi. Myślę, że każdy z nas będzie miał masę dobrych wspomnień z tego miejsca.
Klaudia Stachera, kl. 4 TH
Udział w projekcie dał mi możliwość odwiedzenia zupełnie nowego miejsca, miałam okazję zwiedzić część Grecji i spróbować tutejszej kuchni. Wyjazd sam w sobie był dobrą okazją do sprawdzenia swojej samodzielności przy podstawowych czynnościach domowych, które musieliśmy wykonywać sami. Praktyki, także były istotnym przeżyciem, musieliśmy zadbać chociażby o codzienną punktualność czy podstawową komunikatywność w języku angielskim. Myślę, że każdy z nas nabył tutaj sporo ciekawych doświadczeń i będzie miał co wspominać.
Agata Bartosik, kl. 4 TL
Udział w projekcie Erasmus nauczył mnie wielu nowych rzeczy. Dzięki praktykom poznałem tutejszy system pracy, kulturę i miejscowe obyczaje. Ludzie tutaj są naprawdę mili i wszystkie problemy starają się rozwiązywać bezkonfliktowo. Opiekunowie w pracy byli bardzo uprzejmi, komunikatywni ale też wymagający. Dzięki Erasmusowi zżyłem sie z klasą bardziej niż przez pierwsze 3 lata co tylko udowadnia że projekt się udał. Z chęcią wziąłbym w nim udział
ponownie
Kuba Dębiński, kl 4 TL
Co mi dal udział w projekcie Erasmus+? Dzięki temu projektowi mogłem sprawdzić swoje umiejętności językowe w porozumiewaniu sie z innymi ludźmi na Krecie, praktyki również dały mi możliwość rozwoju w zawodzie technik informatyk. Poznaliśmy również grecka kulturę oraz tutejsze tradycyjne potrawy. W trakcie pobytu na praktykach w Grecji mieliśmy wystarczająco dużo czasu aby zwiedzić wiele wspaniałych miejsc. Dzięki temu projektowi mogłem nauczyć sie samodzielności oraz odpowiedzialności.
Mateusz Kowalczyk, kl. 4 TI
Udział w projekcie Erasmus był dla mnie formą sprawdzenia i udoskonalenia swoich umiejętności praktycznych jakie nabywałam przez 3 lata nauki w szkole. Ciągła komunikacja w języku angielskim była najlepszym utrwaleniem wiedzy do matury. Nie ma lepszej okazji do sprawdzenia swojej znajomości języka oraz „szlifowania” go niż używanie w codziennej komunikacji. Poznałam odmienną kulturę, kuchnię, zwiedziłam cudowne miejsca. Projekt, bez wątpienia, uczy samodzielności i wytrwałości. Dla mnie był to ważny sprawdzian ponieważ od zawsze chciałam wyjechać za granicę po ukończeniu szkoły i na ten monet już wiem, że jestem w stanie poradzić sobie w obcym kraju. Był to dla mnie również czas na prawdziwą integrację z klasą. Wyjazd dał mi niesamowitą szansę na rozwinięcie swojej osoby w szeroko rozumianym aspekcie ale również masę dobrych wspomnień
i naprawdę dobrą zabawę.
Sandra Dulewicz, klasa 4 TH
Udział w projekcie Erasmus dał mi wiele cennych doświadczeń i możliwości. Między innymi było to podszkolenie swojej komunikacji w języku angielskim, co bardzo mnie cieszy. Podczas wyjazdu zwiedziłam wiele cudownych miejsc , poznałam tutejszą kulturę i tradycje oraz spróbowałam pysznej greckiej kuchni. Myślę, że przebywając tutaj przez miesiąc zrozumiałam co to dorosłość i nauczyłam się samodzielności oraz odpowiedzialności. Praca i obowiązki były dobrą okazja aby móc się sprawdzić i spróbować czegoś nowego, w innym miejscu. Nawiązałam też wiele nowych znajomości z ludźmi różnego pochodzenia oraz umocniłam relacje ze znajomymi z klasy. Projekt ten pozwolił mi bardziej otworzyć się na otaczających mnie ludzi i świat. Do Polski wrócę z cudownymi wspomnienia
i ogromnym doświadczeniem. Była to dla mnie przygoda życia. Jeśli tylko miałabym możliwość chętnie wróciłabym tu jeszcze raz.
Aleksandra Zych, kl. 4 TH
Wyjazd na praktyki zagraniczne to przede wszystkim zdobywanie doświadczenia w swoim zawodzie. Jeśli o doświadczeniu mowa przybywając na praktyce zagranicznej mamy doskonałą okazję
do sprawdzenia swojego poziomu języka angielskiego oraz jego poprawy. Poza głównym celem jakim jest zdobywanie doświadczenia zawodowego mieliśmy również okazję do zapoznania się z grecką kultura, oraz tutejsza kuchnia. Dzięki organizowanym wycieczką mieliśmy czas oderwać się od codzienności.
Paweł Chudzik, kl. 4 TI
Udział w projekcie dał mi możliwość polepszania mojego języka angielskiego podczas zakupów
w sklepie, w miejscu pracy. Dzięki temu wyjazdowi nauczyłem się samodzielności. Mogłem także zupełnie za darmo zwiedzić nowe państwo jakim jest Grecja. Poprawiłem kontakt z kolegami
i koleżankami z klasy.
Bartłomiej Lisowski, kl. 4 TL
Z pozytywnych rzeczy mogę wymienić: -Piękno greckiej wyspy, jaką jest Kreta -Poznanie ludności rdzennej, ich obyczajów oraz kuchni
-Darmowy T-shirt z projektu.
Łukasz Zbróg, kl. 4 TI
Wyjazd w ramach projektu ,,Erasmus" pomógł mi poprawić znajomość języka angielskiego, udało mi się w pewnym stopniu przełamać barierę językową i stałem się bardziej otwarty na komunikację w tym języku. Dzięki projektowi miałem możliwość podróżowania po największych miastach Krety. Zapoznałem się również z grecką kuchnią, która przypadła do mojego gustu. Dzięki projektowi stałem się bardziej samodzielny, zaradny i otwarty.
Hubert Jóźwik, kl. 4 TL
Udział w projekcie dał mi możliwość polepszania mojego języka angielskiego podczas zakupów w sklepie, w miejscu pracy. Dzięki temu wyjazdowi nauczyłem się samodzielności. Mogłem także zupełnie za darmo zwiedzić nowe państwo jakim jest Grecja. Poprawiłem kontakt z kolegami i koleżankami z klasy.
Bartłomiej Lisowski, kl. 4 TL
Nasza szkoła jest dumna, że uczniowie którzy wyjechali na praktyki Erasmusa, świetnie poradzili sobie z zadaniami im powierzonymi. Ponad to, jak sami zauważyli, program pozwolił im nie tylko zdobyć doświadczenie w uczonym zawodzie, ale też pomógł im nabyć umiejętności społeczne, poszerzył ich światopogląd, a przebywając w turystycznej miejscowości, jaką jest Rethymno, otworzył na nowe kultury i zaszczepił chęć poznawania.

 

 im. Stanisława Staszica w Stąporkowie

Zespół Szkół

Ponadpodstawowych

ZESPÓŁ SZKOŁ PONADPODSTAWOWYCH

IM. STANISŁAWA STASZICA W STĄPORKOWIE